Pankreatitis – Kako se leči upala pankreasa?

Pankreatitis

Pankreatitis, odnosno upala pankreasa predstavlja inflamatorno oboljenje do kog dolazi usled nekontrolisanog stvaranja enzima pankreasa.

Pankreas, odnosno gušterača kako se kod nas popularno naziva, je žlezda koja se nalazi iza želuca, u blizini dvanaestopalačnog creva. Iako je malih dimenzija, oko 15 cm dužine i samo 100 g težine, ima veoma važnu ulogu u digestivnom sistemu. Naime, pankreas produkuje insulin, glukagon, digestivne enzime kao i druge potrebne hormone. Što znači da učestvuje u procesima varenja hrane i u regulaciji nivoa šećera u krvi.

Kada pankreas normalno funkcioniše enzimi se u neaktivnom obliku transportuju do dvanaestopalačnog creva. Međutim, kod upalnog procesa oni se aktiviraju u samom pankreasu tako da počinju da razlažu njegovo tkivo.

S obzirom da je pankreatitis ozbiljno oboljenje koje može da izazove teške komplikacije po zdravlje, uključujući i smrt, lekarska ordinacija Dr Nestorov vam otkriva kako na vreme da prepoznate problem.

Šta je uzrok pankreatitisa?

U čak 80 odsto slučajeva razlog za ovu pojavu jeste kamen u žučnoj kesi. Mada se često povezuje i sa konzumiranjem alkohola, naročito dugotrajna upala.

Pankreatitis mogu da izazovu i virusne i bakterijske infekcije. Zatim, dugotrajne terapije na bazi estrogena i kortikosteroida, pa čak i neki antibiotici. U retkim slučajeva pokretači su genetika, autoimune bolesti i povreda žučnih puteva.

U faktore rizika spadaju i cistična fibroza, visok nivo triglicerida u krvi, kao i upala pluća izazvana mikoplazmom.

Pankreatitis se javlja u 2 oblika

Akutni pankreatitis se javlja iznenada i traje prilično kratko. Zavisno od težine simptoma može biti laki, srednji i teži.

Pankreatitis

Ukoliko se akutna upala ne leči ne samo da može da se proširi na ostale organe, već i da se razvije u hronični oblik.

Bol u stomaku lokalizovan iznad pupka, sa tendencijom pojasnog širenja je glavni znak pankreatitisa.  Može se javiti i u donjem delu leđa ili ispod leve lopatice. Ovaj bol je izraženiji u ležećem položaju, kao i nakon jela ili konzumiranja alkohola. Obično traje nekoliko sati, ali nije redak slučaj da bude konstantan nekoliko dana.

Bol prati visoka temperatura, preznojavanje, groznica, mučnina, povraćanje, nadimanje u stomaku, dijareja. Ponekad se javlja i žutica.

Osim navedenih znakova, kod hroničnog pankreatitisa dolazi i do gubitka na težini, bez obzira što ishrana ostaje nepromenjena. Razlog za to jeste smanjena proizvodnja enzima koji učestvuju u varenju. Masna stolica, otečen stomak, modrice i krvarenje u koži, bol u preponama, takođe, su simptomi hronične bolesti.

Kako se leči pankreatitis?

Teži oblici pankreatitisa dovode do ozbiljnih zdravstvenih tegoba. Problemi sa disanjem, pojava cisti ispunjenih tečnošću u unutrašnjosti pankreasa, hronična bubrežna slabost, dijabetes, rak pankreasa neke su od posledica bolesti.

Imajući ovo u vidu veoma je važno na vreme započeti sa lečenjem. Dijagnoza se postavlja na osnovu laboratorijske analize. Pri čemu se obavezno proveravaju enzimi pankreasa: amilaza i lipaza. Radi detaljne provere vrši se ultrazvučni pregled abdomena i skener abdomena.

Pankreatitis

Lečenje zavisi od toka i agresivnosti bolest, a može biti farmakoterapija ili hirurško.

Sprečite pojavu komplikacija, zakažite već pri prvim simptomima pregled u lekarskoj ordinaciji Dr Nestorov.